وبلاگ

Mehrgiti NGO > پست ها > خبر > در نشست «حمایت تحصیلی» مطرح شد: اثرات و آسیب‌های حمایت مالی ازدانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار
December 5, 20184:23 pm Published by Leave your thoughts

در نشست «حمایت تحصیلی» مطرح شد: اثرات و آسیب‌های حمایت مالی ازدانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار

نشست هم‌اندیشی طرح حمایت تحصیلی مهرگیتی ۱۳ آذر ماه در محل موسسه مردم‌نهاد مهرگیتی برگزار گردید. در این نشست به بررسی شیوه‌های مختلف حمایت تحصیلی از دانش‌آموزان کم‌برخوردار پرداخته شد و تجربیات نهادهای حمایتی مختلف در این زمینه بررسی گردید.

در ابتدای این نشست، سرکار خانم زهرا گیتی‌نژاد، مدیر عامل موسسه مردم‌نهاد مهرگیتی و جناب آقای مهندس حمید بختیاری، رئیس هیئت مدیره این موسسه به ارائه شیوه‌ی اجرایی طرح حمایت تحصیلی مهرگیتی و بیان اهداف آن پرداختند. طرح حمایت تحصیلی مهرگیتی با هدف پیشگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار در حال فعالیت است، بدین صورت که ماهیانه مبلغی از سوی حامیان جهت حمایت تحصیلی از دانش‌آموزان اختصاص می‌یابد. تا کنون بیش از ۴۰۰۰ دانش‌اموز تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند.

 در ادامه آقای مهندس بختیاری آسیب‌ها و مشکلات حال حاضر این طرح و روش‌های جایگزین پیشنهادی را مطرح کردند.

در ادامه جلسه، آقای امیرحسین واحد، از اعضای مهرگیتی، به ارائه تجربیات سازمان‌های جهانی در زمینه حمایت از آموزش و تحصیل کودکان پرداخته و نمونه‌های ویژه و خلاقانه فعالیت‌های این سازمان‌ها را برشمردند.

سرکار خانم بیات، مسئول طرح حمایت تحصیلی مهرگیتی نیز در این جلسه به بیان تأثیرات اجرای این طرح در مناطق کم‌برخوردار و همین‌طور موانع و مشکلات اجرای آن پرداختند.

جناب آقای هاشمی، مدیرعامل بنیاد صدر، به معرفی این بنیاد خیریه و طرح‌های علمی آن پرداختند و روند حمایت تحصیلی از دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار استان کرمان را مطرح کردند.

طرح همراهان علمی(مشاوره و پشتیبانی از دانش‌آموزان)، طرح کتابخانه‌های اجاره‌ای، طرح خوابگا‌ه‌ها و مدارس بنیاد (مدارس مهارت محور)، طرح بهشتیان زمینی (حمایت از کودکان کم‌توان ذهنی) و طرح «مثل فرزند خودم» از جمله طرح‌های حمایتی این بنیاد هستند که ایشان به توضیحاتی در خصوص آن‌ها پرداختند و در خصوص طرح «مثل فرزند خودم» عنوان کردند: این طرح بورسیه هدفمند دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار است به این صورت که موضوع هزینه کرد ماهیانه دانش‌آموز از طرف بنیاد کاملا مشخص می‌شود و به جای واریز مبلغ خدمات و کالاهای مورد نیاز به او ارائه می‌گردد و این موضوع به اطلاع حامیان نیز می‌رسد.

جناب آقای مهندس شرافت، مدیر عامل بنیاد دانش، نیز در این جلسه حضور یافته و به بیان تجربیات سازمان خود در این زمینه پرداختند. ایشان روند اجرایی طرح خود را به صورت کامل بیان کردند و اظهار داشتند: « برای اطمینان خاطر از اینکه مبلغ حمایت تحصیلی فقط برای تحصیل دانش‌آموز استفاده شود ما دو  پکیج آموزشی و حمایتی(مکمل) را برای دانش‌آموزان تحت پوشش تعریف کردیم. در پکیج آموزشی به ازای هر ۵ الی ۱۵ دانش‌آموز یک معلم راهنما (پشتیبان تحصیلی) در نظر گرفته‌ایم که هدایت تحصیلی دانش‌اموز را برعهده دارند و همچنین نیازهای گوناگون دانش‌آموز را به بنیاد منتقل می‌کنند. همچنین این معلم‌ها نیازهای روانشناسی دانش‌آموزان و خانواده‌ها را به مشاورین بنیاد اطلاع داده و مشاوران با ایشان ارتباط برقرار می‌کنند.»

جناب آقای مهندس رسولی، مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان سیستان و بلوچستان، نیز در این نشست از نیازهای مناطق کم‌برخوردار این استان سخن گفتند و طرح‌های مهرگیتی را در این استان بسیار موثر دانستند. ایشان همچنین فقر مادی و عدم دسترسی به امکانات آموزشی را از دلایل عمده ترک تحصی در این منطقه عنوان کردند.

 در ادامه نشست حاضرین به طرح سوالات خود از سخنرانان و پرسش و پاسخ در خصوص چگونگی بهبود فرایندهای حمایت تحصیلی پرداختند.

سلسله نشست‌های هم‌اندیشی مهرگیتی در موضوعات مختلف ادامه دارد و هدف از این نشست‌ها تبادل تجربیات در جهت بهبود فرایند‌های موجود در زمینه ارتقای سطح آموزشی مناطق کم‌برخوردار است.

به اشتراک گذاری:

Categorised in: ,

This post was written by admin


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

three × five =