وبلاگ

Mehrgiti NGO > پست ها > خبر > مسئولان، نیکوکاری را از مردم یاد بگیرند
October 13, 20182:43 pm Published by Leave your thoughts

مسئولان، نیکوکاری را از مردم یاد بگیرند

گفتگو روزنامه جام جم با سرکار خانم زهرا گیتی نژاد، مدیر عامل موسسه خیریه مهرگیتی /  ۹۷/۰۷/۱۸
شماره خبر: 3475314965852672439

گفت‌وگو با زهرا گیتی‌‌نژاد؛ مادر مدرسه‌‌‌سازی ایران

مسئولان، نیکوکاری را از مردم یاد بگیرند

«خداوند، آدمیزاد را طوری خلق کرده که کمک به دیگران در فطرت اوست. به رفتار بچه‌ها دقت کنید، اگر آدم فقیری را ببینند بدون این‌که بزرگ‌تر‌‌ها به آنها بگویند به او کمک می‌کنند. نوعدوستی در ذات بشر بوده و توقف‌ناپذیر است.»

اینها حرف‌های زهرا گیتی‌نژاد است که به بانو و مادر مدرسه‌سازی در ایران شهرت دارد و همه خیر‌ین مدرسه‌ساز و معلمان و دانش‌آموزان و مردم مناطق محروم او را می‌شناسند. این بانوی 67ساله، چند سال قبل موسسه‌ خیریه‌ای به نام مهر گیتی راه‌اندازی کرد که اکنون در 20‌استان کشور شعبه دارد. اهداف این موسسه؛ مدرسه‌سازی، اهدای بورسیه‌ تحصیلی، تهیه‌ کتاب‌‌های درسی برای دانش‌آموزان محروم و … است. گیتی‌نژاد یکی از بانوانی بود که در دومین جشنواره گوهرشاد از او تقدیر شد و به عنوان یکی از بانوان تاثیرگذار ایرانی به مردم معرفی شد. بانویی که همه هم و غم خود را بر پیشرفت کودکان گذاشته و معتقد است اگر بچه‌‌ها درست تربیت شوند، آینده خوبی هم برای خودشان و هم برای کشور رقم می‌زنند به همین دلیل همه تمرکزش را بر مدرسه‌سازی برای دبستانی‌ها گذاشته است تا کمبود دبستان در مناطق محروم کشور دلیل نشود برای نرفتن بچه‌‌ها به مدرسه و سوادآموزی. کمک تحصیلی هم می‌دهد، کتاب و دفتر هم می‌دهد همه وجودش لبریز از مهری مادرانه است و به سمت همه مردم دست یاری دراز می‌‌‌کند تا کمک کنند تا بچه‌ای بیسواد و دور از مدرسه نماند. معلم بوده و مولف کتاب‌های درسی هم هست. زهرا گیتی‌نژاد معتقد است، آگاهی و سواد تنها راه برون‌رفت کشور از مشکلات است.

دیروز که به او تلفن می‌کنم، خبر آمده است که دنیا ویسی، دختربچه اهل کردستان به دلیل ریزش دیوار مدرسه فوت کرده… ! خبر نیست که فاجعه است؛‌ ترسناک است؛ یعنی چی؟! بچه را بفرستی مدرسه که درس بخواند، باسواد شود، دیوار رویش آوار شود و تمام… زهرا گیتی‌نژاد از این خبر یکه خورده و پریشان است او بهتر از هر‌کسی می‌داند که بازسازی مدارس یعنی چی، بهتر از هر کسی می‌داند که درس خواندن در مدارسی که امنیت ندارند، یعنی چی؟ می‌گوید: «امسال 150میلیارد تومان از بودجه بازسازی مدارس کم شد! چه کاری در کشور مهم‌تر از مدرسه‌سازی است؟ دیروز در همایشی که وزارت آموزش و پرورش برگزار کرد، به آقای وزیر گفتم، وقتی آموزش و پرورش با محدودیت بودجه رو‌به‌روست چه لزومی دارد همایش برگزار کنید؟ تعداد همایش‌ها را کم کنید، ماموریت‌‌های داخلی و خارجی را کم کنید، از هزینه‌های ضروری کم کنید و بودجه‌اش را به کارهای لازم و ضروری اختصاص دهید. مدارس شبانه‌روزی مناطق محروم به دلیل نداشتن بودجه و این‌که نمی‌توانند هزینه‌های خوابگاه و خورد و خوراک دانش‌آموزان را تامین کنند، یکی،‌یکی تعطیل می‌شوند و دانش‌آموزان این مدارس از تحصیل محروم می‌شوند. آنها پول ندارند که بتوانند در مدارس عادی درس بخوانند و این فاجعه است.»

شرایط جامعه سخت شده … با همان صدایی که مخصوص معلم‌هاست و سرشار از اقتدار و مهربانی است، حرفم را قطع می‌کند و می‌گوید: «شرایط اقتصادی سخت شده و وقتی اقتصاد خراب باشد، بقیه امورات را هم تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.»

می‌گویم شما که سال‌هاست دستتان به کار خیر است و با مردمان خوب و مهربان حشر ونشر دارید به نظرتان در این شرایط سخت اقتصادی مردم چطور می‌توانند به یکدیگر‌ کمک کنند؟ می‌گوید: «مردم که حواسشان به‌هم است. خیرخواهی و توجه به همنوع در ذات بشر است و هیچ چیز نمی‌تواند باعث شود که بشر این خصلت خوب را از یاد ببرد. شرایط اقتصادی سخت شده، اما مردم هنوز هم برای مدرسه‌سازی و کمک به بچه‌های مناطق محروم کمک می‌‌کنند.به نظرم الان وقت آن است که مسؤولان از مردم یاد بگیرند و دست‌به‌خیر شوند. وقتی مردم ببینند مسؤولان که از نظر مالی وضعیت خوبی دارند، به دیگران کمک کرده و زندگی تجملاتی و پر از رفاهی را برای خودشان تدارک نمی‌بینند و مثل بیشتر مردم زندگی عادی دارند، بیشتر به همنوعی و انساندوستی تشویق می‌شوند.»

از هم‌صحبتی با خانم گیتی‌نژاد استفاده کرده و از او درباره سلبریتی‌هایی که برای زلزله‌زده‌های کرمانشاه، کمک جمع‌آوری کردند، اما آنها را در حساب‌هایشان نگه‌داشته و خرج نمی‌کنند، می‌پرسم و این‌‌که این رفتارها چه تاثیری در ذهنیت مردم دارد و آیا آنها را از کمک کردن، دلسرد نمی‌کند؟ این خیر پیشکسوت می‌گوید: «مردم هرگز از کار خیر دلسرد نمی‌شوند اما نباید اعتماد مردم را خراب کرد. ستاد بحران در کشور ما باید فعال‌تر باشد و با برنامه‌ریزی وارد اتفاقاتی مانند سیل و زلزله شود. وقتی ستاد بحران کار خود را درست انجام ندهد، یک عده از اعتماد مردم سوء‌استفاده می‌کنند.

ستاد بحران از آن جاهایی است که باید برنامه‌ریزی بسیار دقیقی داشته باشد و این نهاد می‌تواند پلی باشد بین مردم و دولت برای اعتمادسازی و این‌که دولت در شرایط سخت می‌داند که چگونه از مردم حمایت کند اما متاسفانه ستاد بحران در کشور ما بسیار ضعیف است.در زلزله کرمانشاه، پول‌های زیادی حیف‌و‌میل شد و ناحقی‌های زیادی رخ داد. دقیقا خبر دارم که یک خانواده زلزله‌زده که یک بچه معلول دارد، از آشفتگی اوضاع استفاده کرد و 12 کانکس گرفت و آنها را فروخت ! دولت نباید اجازه بدهد این اتفاق‌ها بیفتد وقتی مردم خودشان وارد عمل می‌شوند به دلیل نبود برنامه و ضابطه، سوء‌استفاده هم زیاد می‌شود.

گیتی‌نژاد در خانواده‌ای متولد و بزرگ شده که پدر و مادرش خیر بوده و او در کودکی می‌دیده که پدر، مدام به مادر یادآوری می‌شده که به فلانی و فلانی کمک کن. گیتی‌نژاد می‌گوید: «اما والدینم تمایل نداشتند،‌ درباره کار خیری که انجام می‌دهند، حرفی بزنند مبادا که ریا شود! اما من معتقدم باید گفته شود تا دیگران هم تشویق شوند و آن کار را انجام دهند.کار خیر از آن کارهایی است که هر چه برایش تبلیغ شود باز هم کم است؛ البته این روش نباید با فخرفروشی اشتباه گرفته شود.»

زهرا گیتی‌نژاد معلم بوده و نفسش به نفس بچه‌ها بند است. برای او در همه شرایط بچه‌ها در اولویت هستند، برای همین در همه عکس‌هایش از مناطق محروم او در کنار بچه‌‌ها دیده می‌شود، می‌خندند تا بچه‌ها هم بخندند، برای شادی و آگاه شدن بچه‌ها همه کار می‌کند و از همه کمک می‌خواهد و آنقدر در این کار صادق است که خیلی‌ها با او همراه می‌شوند.

این معلم و مولف معتقد است: «باید از کودکان در هر شرایطی حمایت کرد، نباید فقر و نداری باعث شود بچه‌ای درس نخواند و فضای یک مدرسه خوب را تجربه نکند. بچه‌ اگر کودکی بدی را سپری کند در بزرگسالی هم به خودش و هم به جامعه آسیب می‌زند. اگر جامعه‌ای سالم و رو به پیشرفت می‌خواهیم باید دست به دست هم بدهیم و برای کودکان شرایط خوب زیستی و آموزشی مهیا کنیم.»

طاهره آشیانی

به اشتراک گذاری:

Categorised in:

This post was written by admin


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

nine − 2 =